Rok szkolny 2023/2024 w Szkole Podstawowej w Snopkowie upłynął pod znakiem ekopracowni. Dzięki przystąpieniu do programu zdobyliśmy kolejne nowoczesne pomoce, takie jak dron, teleskop, zestawy do badania powietrza, gleby i wody czy stacja meteorologiczna. Realizowaliśmy wiele różnorodnych działań i zajęć, podczas których uczniowie wszystkich klas korzystali z kupionych urządzeń i przyrządów.
W ramach realizacji projektu uczniowie uczestniczyli w zajęciach koła przyrodniczego. Celem zajęć było poszerzenie wiedzy i zainteresowań przyrodniczych uczniów. Zajęcia odbywały się w formie warsztatowej, angażując ich do aktywności i działania. Podczas zajęć uczniowie nauczyli się odczytywania parametrów składników pogody przy wykorzystaniu przyszkolnej stacji meteorologicznej. Odczytywali temperaturę (powietrza, temperaturę przy gruncie oraz temperaturę gruntu), wilgotność powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz ilość opadów. Zakupione urządzenia pozwoliły uczniom określić prędkość i kierunek wiatru, natężenie dźwięku oraz stopień nasłonecznienia. Uczniowie badali kwasowość gleby obok szkoły oraz nad rzeką Ciemięgą. Uczestnicy zajęć koła przyrodniczego określali czystość powietrza atmosferycznego, sprawdzali zawartość ozonu, oglądali pod mikroskopem pyłki i zanieczyszczenia zawieszone w powietrzu oraz wykonywali doświadczenia wykrywające dwutlenek węgla w powietrzu i sprawdzające jak zachowuje się ciepłe powietrze. Bardzo ciekawe dla uczniów było doświadczenie, które pokazuje, jak powstaje smog. Uczniowie pobierali również próbki wody z Ciemięgi oraz ze stawu i badali je pod kierunkiem zawartości różnych jonów i substancji. Zestaw eksperymentalny dotyczący energii odnawialnej pozwolił na poszerzenie wiadomości uczniów na temat OZE. Zapoznali się oni z działaniem paneli słonecznych oraz wiatraków wytwarzających prąd, poznali znaczenie wykorzystania OZE jako sposobu na ochronę środowiska naturalnego.
Inną tematyką koła były zagadnienia geograficzne. Nauczyciel prowadzący przybliżył uczniom budowę Układu Słonecznego, wykorzystując do tego model budowy Układu Słonecznego. Uczniowie poznali fazy Księżyca, korzystając z modułu „Ziemia i Kosmos”, pracowali z kartami pracy. Omawiane były również przyczyny zmiany pór roku.
Agnieszka Reszka